HjemJobbHjem-billetten er gyldig i 30 dager fra kjøpsdato. Det er ingen bindingstid eller automatisk gjenkjøp av billetten. Når en 30-dagers periode er avsluttet, velger du selv om du vil kjøpe en ny billett som varer i 30 nye dager.

HjemJobbHjem-billetten er personlig og kan ikke deles med andre. Egne barn eller annet reisefølge har ikke mulighet til å benytte HjemJobbHjem-billetten.

1. november, 2017 lanserte Kolumbus en ny og bedre billett-app. Eksisterende og nye brukere må laste ned den nye appen for å kjøpe den neste HjemJobbHjem-billetten.

 

SLIK TAR DU I BRUK HJEMJOBBHJEM-BILLETTEN

1.Last ned appen NY Kolumbus billett

NY Kolumbus billett-app lastes ned i App Store eller Google Play. Hvis du allerede har en HjemJobbHjem-billett i dagens app kan du bruke denne ut gyldighetsperioden. Når du vil kjøpe en ny HjemJobbHjem-billett må du laste ned den nye billettappen.

 

2.Registrer telefonnummeret ditt

For å kjøpe HjemJobbHjem-billetten må du registrere telefonnummeret ditt. Når du åpner appen trykker du på menyknappen (tre streker) øverst i venstre hjørne. Velg «Innstillinger» og scroll helt ned, ca. midt på siden vil du se feltet for «Registrering» av telefonnummer, trykk på dette og legg inn et valgfritt passord. Deretter legger du inn ditt telefonnummer. Bekreft ved å taste inn kode fra SMS.

 

3.Legg inn betalingsinformasjon

Trykk på «Innstilinger» i menyen og «+Legg til» under «Betaling». Du kan velge om du vil betale med kort eller Vipps. Kortinformasjonen blir lagret på en sikker måte hos Nets og ikke i appen eller hos Kolumbus. For å øke sikkerheten for online kortbetaling har VISA og MasterCard innført en teknisk sikkerhetsstandard, 3D Secure. Den ekstra sikkerheten består i en ytterligere sikkerhetssjekk etter at kunden har tastet inn sine kortopplysninger. Da får du opp et nytt vindu der du må bekrefte din identitet via 3D Secure. Den vanligste måten å gjøre dette på er via Bank ID, enten via kodebrikke og passord, eller Bank ID på mobil. 

 

4.Kjøp billetten

Under «Kjøp billett» vil du nå ha en ny knapp med HjemJobbHjem-billett, trykk på denne for å bekrefte kjøpet ditt. Som utgangspunkt vil billetten bli gyldig for påstigning med det samme, men du kan også velge at den skal starte opp opptil syv dager framover i tid.

 

 5.Bruk billetten

Gyldige billetter finner du under «Billettoversikt». Du kan velge å sette på «Vis gyldige billetter i varslingssenteret» under «Innstillinger», da vil du se Kolumbus logo øverst på skjermen og kan åpne billetten ved å dra ned varslingssenteret og åpne billetten direkte herfra.

Billetten valideres ved å lese den av på billettleseren i busser med QR-kode leser. Du finner QR-koden ved å trykke på «Kontroll»-knappen på billetten. I transportmidler som ennå ikke har fått de nye billettleserne må du vise billetten til sjåføren eller konduktøren.

 

6.Gjenkjøp

De fem siste billettene du har kjøpt vil ligge nederst på «Kjøp billett»-siden. Her kan du raskt kjøpe den samme billetten igjen ved å trykke på billetten som fører deg direkte til «Bekreft kjøp»-siden.

 

7. Planlegg reisen

Gå inn på reiseplanleggeren i Google https://www.google.no/maps/dir/ og velg kollektivtransport som reisemåte for å se hvilke alternativer du har for din reise. 

 

FINNER DU IKKE HJEMJOBBHJEM-BILLETTEN I APPEN?

Hvis du fremdeles har problemer kan du henvende deg til HJH-kontaktperson i din bedrift eller en kollega.

  • Årsaken kan være at vi har fått et annet telefonnummer av din bedrift enn det du har registrert i billett-appen. Sjekk med din kontaktperson at har du lagt inn riktig telefonnummer.
  • Ny Kolumbus billett-app støtter ikke Windows telefoner.

 

Hvis du fremdeles har problemer ta kontakt her: https://www.kolumbus.no/kontakt-oss/kontaktskjema/